Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op water.startpagina.nl

WATERVERGIFTIGING??

phensic
12 Feb, 2003 19:21

hoeveel liter mag je nu eigenlijk drinken per dag? teveel leidt tot watervergiftiging, te weinig tot uitdroging, wat moet je nu doen?????

Bewerkt 22 Mei, 2012 13:35
LubLub
12 Feb, 2003 22:40

Net zoveel als dat je nieren aan kunnen. Zal voor de een 2 liter zijn en voor een ander misschien wel 4 liter. Wat te denken van die bierhijsers die kunnen er immers ook wat van.

En je weet het oefening baart kunst.

Ronald
31 Mrt, 2003 14:13

Is te zien aan je urine, is mij ooit verteld. Je urine moet de kleur hebben van een glas bier gemeng met een glas water, of te wel kleur van evenementen bier

daniek
06 Okt, 2009 21:49

Drink ongeveer 25 liter water in 4 uur en je ben zo goed als dood.>:D<

Sammie
30 Mrt, 2010 14:16

je mag 2,5 litter max drinken op een dag

ik heb water vergiftiging

ik dronk 2 a 3 liter per uur

drink niet te veel is niet goed voor je

je kan der ook aan dood gaan

Huub
07 Jun, 2010 11:43

Dus als ik in combinatie met een dieet 2,5 tot 3 liter water drink (verdeeld over de dag) per dag, dan loop je niet de kans op watervergiftiging of zouttekort etc.?

Ik hoorde van iemand dat water vet en andere schadelijke stoffen afvoert, maar door overmatig watergebruik ook stoffen kunnen worden afgevoerd die het lichaam juist wel nodig heeft. Wie kan me hierop antwoorden?

Joost
21 Jul, 2010 16:44

Het gaat volgens mij om hoeveel water je ineens drinkt. Ik drink 2,5 liter water, verdeeld over een hele dag. Tussendoor ga je dus ook gewoon naar het toilet. Als je binnen een uur 2,5 a 3 liter water drinkt kan er al watervergifiting optreden. Maar volgens mij hangt het helemaal af van de situatie, tijdens een hittegolf zweet je als een gek en zweet je al het water wat je drinkt uit. Ik heb toen in enkele uren 4 liter water gedronken. Het gaat er gewoon om dat je niet teveel ineens drinkt volgens mij, als jij 2,5 a 3 liter water verdeeld over een hele dag drinkt, is er niets aan de hand hoor…

Jeanine
05 Sep, 2010 13:09

Ik heb watervergiftiging gehad en dronk niet eens zoveel water maar

in combinatie met plaspillen kan het dodelijk zijn.

Jeanine

jv
15 Mrt, 2011 16:36

Je mag probleemloos veel meer drinken dan 2,5 L per dag hoor.

Zelf drink ik dagelijks tussen de 5 en 6 liter, verspreid over de hele dag, en dat levert geen enkel probleem op.

Richard de Wit
23 Mei, 2011 05:58

Er wordt er hier een beetje cynisch overgedaan, maar het is wetenschappelijk aangetoond en helaas ondervinden veel mensen per jaar ‘Waterintoxicatie’ (watervergiftiging). In de media worden we allemaal opgedragen om veel water te drinken. Wat daar niet bij wordt vertelt is dat te veel water drinken zeer schadelijk is.

Mensen die op dit forum denken dat veel water drinken gezond is, hebben het fout. Pas op met de hoeveelheid water die je drink. Dit kan op langer termijn tot ernstige orgaan schade (ook al merk je nu daar nog maar weinig van) bewerkstelligen. Op de televisie wordt 2 liter water per dag geadviseerd. Probeer je dan ook aan dit limiet te houden.

Dit limiet is gebaseerd op de gemiddelde mens, en is dus veilig. Nu is niet iedereen even groot, vandaar dat er variatie bestaat. Ook werken de nieren per persoon verschillend.

Je vroeg of lichaamsstoffen sneller worden afgevoerd omdat je meer water drinkt. Het lichaam is een efficiënte regulatie machine, wat zelf bijhoud of bepaalde stoffen in te grote of in te lage hoeveelheid aanwezig zijn. Elk weefsel heeft een eigen mechanisme wat de hoeveelheid reguleert van stoffen die gebruikt worden. Door meer te drinken worden stoffen niet sneller afgevoerd.

Schadelijke stoffen is een fabeltje uit de media. Uiteraard zijn er schadelijke stoffen, maar het lichaam bepaald zelf wat er wel en niet opgenomen wordt. In principe bevinden in ons lichaam van nature geen schadelijke stoffen. Mocht dit wel het geval zijn (zoals bijv. alcohol) dan wordt dit in snel tempo afgebroken. Andere stoffen zoals CO2 zijn per definitie niet schadelijk, tenzij de hoeveelheid oploopt. Maar ook daar houdt het regulatie systeem de concentraties goed in de gaten.

Laten we één ding uit de wereld helpen. Helaas projecteert ook hier de media weer een fout of incompleet scenario.

Vetten zijn niet schadelijk! Je lichaam heeft zo nodig om bijvoorbeeld membranen voor cellen en andere mechanismen te bouwen, of voor opslag van Glycogon (Glycose).

Leef dus absoluut niet vet vrij, dit kan ook tot schade van weefsel leiden.

Maar inname van vetten in extreme hoeveelheid kan wel schadelijk zijn. Je moet dus proberen om een tussen weg te vinden.

Hopelijk heb ik je vragen hiermee beantwoord!