Waar ligt het aan of je afvalt van te weinig eten, of juist aankomt?

Mensen met bijvoorbeeld anorexia vallen heel erg af omdat ze vaak veel te weinig eten. Maar je hoort vaak dat je door te weinig te eten juist aankomt, omdat je lichaam dan gelijk alles opslaat als reserves. Waar ligt dit aan?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (6)

De samenstelling van het voedsel wat je binnen krijgt. Anorexia patiënten eten trouwens vrijwel niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja dat klopt. Je lichaam maakt sneller een reserve aan.
Daarom is het ook niet gezond om in 1x met hoge spoed bijvoorbeeld 20kg af te vallen.
Je moet het heel geleidelijk doen.
Dat is voor jezelf prettiger, en ook voor je lichaam.

Verder als je klaar bent met afvallen moet je niet denken dat je gelijk alles weer kunt eten.
Je kan wel weer meer gaan eten, maar nooit meer alles...
Het ''nee'' zeggen tegen veel lekker eten, zal je hele leven gaan duren.

Als je veel water drinkt, helpt goed bij het afvallen.
Je hebt dat een vol gevoel, en geen trek meer in eten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je komt niet aan door te weinig te eten maar door te weinig gevarieerd te eten. als je te weinig eet valt er niks op te slaan. door tekorten aan bv bepaalde vitaminen zal het lichaam noodvoorraden aanmaken. overigens betekent dat niet automatisch dat je dan vet opslaat maar dat het lichaam anders te werk gaat om energie of bepaalde stoffen te sparen. uiteindelijk kan dat leiden tot stofwisselingsstoornissen maar ook tot bv lever of nierfalen etc.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zowel ziekelijk over- als ondergewicht zijn gebreksziekten. Ze worden allebei voor een substantieel aandeel veroorzaakt door onvoldoende aanvoer van noodzakelijke voedingsstoffen. Hierdoor raakt de insulinehuishouding van slag af waardoor of een weerzin tegen voedsel wordt veroorzaakt of constante honger ontstaat, waardoor er juist te veel gegeten wordt. In allebei de gevallen is het zaak om eerst een evenwichtig en volwaardige voedingspatroon te hervinden waarbij de hoeveelheid voedsel er niet zo gek veel toe doet. Pas daarna moet er aandacht aan de energiebalans worden gegeven.

Overigens, als je minder calorieën binnenkrijgt dan je verbrandt dan val je af en omgekeerd. Wel kan de verbranding sneller of langzamer zijn, waardoor de een meer kan eten dan de ander.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mensen met anorexia doen vaak nog andere dingen waardoor ze sneller vermageren. Ze gaan vaak ook nog bijv. hardlopen om nog meer calorieën te verbranden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat zou kunnen maar ter nuancering: anorexia veroorzaakt bewegingsdrang.
Wanneer je een hele lange tijd weinig eet gaat je lichaam zich daarop instellen. Zodra je dan ook maar iets meer eet dan schiet je gewicht direct omhoog aangezien je lichaam denkt: 'Opslaan opslaan, voordat ze weer gaat hongeren'. Dit zie je o.a. bij herstellende anorexia patiënten, hun lichaam is zo ingesteld op weinig eten dat ze alles willen opslaan wanneer er iets meer wordt gegeten.